Παγκόσμια ημέρα κατα του σχολικού εκφοβισμού

χτυπάμε τα χεράκια…
αλλά ΠΟΤΕ
άλλα παιδάκια…
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως η παγκόσμια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού. O σχολικός εκφοβισμός θυματοποιεί το παιδί με την έκθεση του σε επανειλημμένα αρνητικά σχόλια, χειρονομίες, σωματικές πράξεις ή το σκόπιμο αποκλεισμό του από την ομάδα. ( Οwleus, 1995) Tα παιδιά που εκτίθενται σε πράξεις εκφοβισμού υφίστανται σημαντικές και μακρόχρονες κοινωνικές, συναισθηματικές, σωματικές και σχολικές συνέπειες, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, μειωμένη σχολική επίδοση, λιγότερες φιλίες, αυξημένα ποσοστά εγκατάλειψης του σχολείου, αυξημένες απουσίες από το σχολείο, καθώς επίσης και αυξημένες ασθένειες και σωματικές ενοχλήσεις. (Ballard, Argus & Remley, 1991 , Remley& Slee,1999)
Κατά τη διάρκεια των σχολικών μας χρόνων όλοι, ίσως, έχουμε γίνει θεατές σε σκηνές σχολικού εκφοβισμού, ενίοτε υπήρξαμε και θύματα. Άλλες φορές είδαμε συμμαθητές μας να χτυπάνε άλλους μαθητές…Άλλες πάλι παρατηρήσαμε ομάδα μαθητών “νταήδων” να ασκεί λεκτική βία ή ψυχολογικό εκφοβισμό σε χαρακτήρες πιο “αδύναμους”. Θύτες και θύματα αυτών των πράξεων αγόρια και κορίτσια. Βέβαια, τα κορίτσια επιλέγουν μια σχεσιακή επιθετικότητα. Προτιμούν να διαδώσουν φήμες ή και να αποκλείσουν ένα άτομο από την ομάδα τους. Από την άλλη πλευρά, τα αγόρια επιλέγουν την άμεση σωματική επαφή για να εκφοβίσουν ένα συμμαθητή τους.
Η ανάγκη για άμεση αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού είναι εμφανής. Γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να αναλάβουν δράση. Θα ήταν ωφέλιμο να γίνει προσπάθεια πρόληψης του, παρά αντιμετώπισης, γιατί, ίσως, τότε να είναι αργά. Έχοντας κατά νου ότι όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στη μάθηση , δε θα πρέπει να εθελοτυφλούμε σε τέτοιου είδους καταστάσεις. Η παρέμβαση τόσο των γονέων, όσο και των εκπαιδευτικών είναι υψίστης σημασίας..
Πηγές:
Ballard, M., Argus, T., & Remley, T. P.(1999). Bullying and school violence: A proposed intervention program. NASAP Bulletin, 83, 38-47
Olweus, D. (1995). Bullying or peer abuse at school: Facts and interventions. current Directions in Psycological Science.